Reklama

Program ochrony środowiska przed hałasem województwa mazowieckiego: radni przyjęli kilkaset działań naprawczych i monitorują ich wdrożenie - radni województwa mazowieckiego, hałas, środowisko, Warszawa

29/07/2024 22:39

Radni województwa mazowieckiego przyjęli program ochrony środowiska przed hałasem, obejmujący drogi, linie kolejowe, lotniska oraz miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, w tym Warszawę. Program zakłada realizację kilkuset działań naprawczych oraz monitorowanie ich wdrożenia.

Według Światowej Organizacji Zdrowia hałas to drugie, po smogu, największe zagrożenie środowiskowe dla zdrowia. Z raportu Europejskiej Agencji Środowiska wynika, że hałas w krajach UE odpowiada za 12 tys. przedwczesnych zgonów rocznie. Hałas nie tylko wpływa na pogorszenie słuchu, ale również powoduje bóle głowy, zaburzenia snu, koncentracji, a także zwiększa ryzyko chorób serca, udaru, cukrzycy i nadciśnienia.

Główne źródła hałasu w miastach

Mieszkańcy miast są najbardziej narażeni na hałas, a w województwie mazowieckim aż 64,47% ludzi mieszka w miastach. Urbanizacja i rozwój mobilności miejskiej powodują, że coraz więcej osób odczuwa skutki hałasu. Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa mazowieckiego, oparty na strategicznych mapach akustycznych, identyfikuje obszary wymagające interwencji. Uwzględniono w nim główne drogi, linie kolejowe, lotniska oraz po raz pierwszy – miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Warszawa, Radom i Płock.

Marszałek Adam Struzik podkreśla, że nowy program kompleksowo opisuje problem hałasu i zawiera konkretne rozwiązania. Wcześniej programy były rozdzielone na różne kategorie, teraz wszystkie elementy są zintegrowane w jednym dokumencie. Przygotowano kilkaset działań naprawczych, które będą monitorowane pod kątem wdrożenia.

Źródła hałasu w Warszawie

W Warszawie głównym źródłem hałasu jest ruch drogowy, który dotyka ponad 113 tys. osób. Miasto przecinają 5 dróg ekspresowych, 2 krajowe oraz 10 wojewódzkich, a długość dróg o dużym natężeniu ruchu wynosi ok. 5798 km. Dodatkowo hałas generowany jest przez warszawski węzeł kolejowy, który składa się z 8 linii dalekobieżnych i 18 linii podmiejskich, a także przez lotniska – Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina oraz Port Lotniczy Warszawa-Babice.

Proponowane rozwiązania

Aby ograniczyć hałas, program rekomenduje inwestycje, takie jak budowa ekranów akustycznych, wymiana nawierzchni na cichszą czy modernizacja taboru kolejowego. Dla lotnisk przewiduje się rozbudowę systemu monitoringu hałasu i optymalizację dróg startowych. Warszawa skupi się również na tworzeniu terenów zielonych i promowaniu cichej mobilności oraz transportu publicznego.

Ekspert Piotr Książka z Instytutu Ochrony Środowiska podkreśla, że kluczowy jest zrównoważony rozwój miast, zapewniający mieszkańcom przyjazne środowisko z zielonymi strefami wypoczynku. Ważne jest także edukowanie mieszkańców w zakresie ekologii oraz promowanie transportu zbiorowego, pieszego i rowerowego.

Program zakłada realizację najpilniejszych działań w ciągu 5 lat, z perspektywą dalszych inwestycji, które mają poprawić klimat akustyczny na Mazowszu. Po raz pierwszy, do wskazania obszarów wymagających interwencji użyto wskaźników zdrowotnych, takich jak uciążliwość hałasu, zaburzenia snu oraz wpływ na zdrowie serca. Planowanie przestrzenne ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu narażeniu na hałas, co zostało uwzględnione w programie.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 03/10/2024 11:29
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iursynow.pl




Reklama
Wróć do