
W sobotni wieczór w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) odbyły się ćwiczenia służb ratunkowych, które miały na celu sprawdzenie ich gotowości w przypadku poważnych zdarzeń drogowych. Scenariusz zakładał pożar samochodu, karambol oraz kilkanaście osób rannych. Ćwiczenia tego typu organizowane są zgodnie z przepisami co cztery lata, aby usprawnić współpracę pomiędzy różnymi służbami.
O godzinie wieczornej w tunelu uruchomiono alarm pożarowy. Kamery monitorujące wykryły pożar auta, co wywołało symulowaną panikę wśród pasażerów. Ucieczka na piechotę w stronę drogi doprowadziła do potrąceń, a gwałtowne hamowania pojazdów spowodowały karambol. Na miejsce zdarzenia natychmiast skierowano jednostki Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Pogotowia Ratunkowego, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz Inspekcji Transportu Drogowego.
Ćwiczenia miały na celu dopracowanie koordynacji pomiędzy służbami ratunkowymi i testowanie systemów powiadamiania oraz ewakuacji. Warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podkreślił, że takie działania są kluczowe dla sprawnego organizowania punktów medycznych i szybkiego transportu poszkodowanych do placówek specjalistycznych.
Tunel POW, który ma długość 2335 metrów, jest na co dzień monitorowany przez 134 kamery, z czego 22 to kamery szybkoobrotowe. System ma za zadanie automatycznie wykrywać niebezpieczne sytuacje, takie jak pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazda pod prąd. Kamery przesyłają obraz do Centrum Zarządzania Tunelem, Komendy Stołecznej Policji i Centrum Bezpieczeństwa Warszawy.
W tunelu znajdują się również nisze alarmowe co 125 metrów wzdłuż zewnętrznych ścian i co 250 metrów przy wewnętrznych. Są one wyposażone w telefony alarmowe, gaśnice i koce przeciwpożarowe. Każde przejście ewakuacyjne jest zabezpieczone hydrantami, a uruchomienie alarmu widoczne jest natychmiast na ekranach komputerów w Centrum Zarządzania Tunelem.
Podczas rzeczywistego zdarzenia drogowego, kierowcy mogą być informowani o objazdach za pomocą tablic zmiennej treści rozmieszczonych na trasach prowadzących do tunelu, takich jak A2, S8, S7, S17, DK79 i DK92. W przypadku konieczności ewakuacji, komunikaty są nadawane przez system radiowy na częstotliwościach publicznego radia, a wjazd do tunelu zostaje automatycznie zamknięty.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie