
Wczesna edukacja na temat bezpieczeństwa to fundament odpowiedzialnego wychowania. Już od najmłodszych lat dzieci powinny znać podstawowe zasady reagowania w sytuacjach zagrożenia. Przykładem skutecznego działania w tym obszarze było spotkanie edukacyjne, które odbyło się 10 kwietnia 2025 roku w Przedszkolu nr 267 na warszawskim Ursynowie. Organizatorem zajęć była Straż Miejska m.st. Warszawy oraz Delegatura Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa.
Zajęcia rozpoczęły się od wprowadzenia dzieci w świat pracy strażnika miejskiego. Funkcjonariuszka Straży Miejskiej opowiadała o swojej codziennej służbie oraz pokazała dzieciom wyposażenie, którego używa w pracy – mundur, kamizelkę odblaskową, krótkofalówkę, kajdanki, a także apteczkę. Dla maluchów było to nie tylko ciekawe, ale również inspirujące doświadczenie – mogły z bliska zobaczyć akcesoria, które znają jedynie z bajek czy ilustracji.
Zajęcia zostały przeprowadzone w podgrupach – osobno dla młodszych i starszych dzieci. Dzięki temu treści były dostosowane do poziomu rozwoju uczestników. Spotkanie miało charakter interaktywny: dzieci zadawały pytania, dzieliły się swoimi doświadczeniami i brały czynny udział w rozmowach.
Numer 112 to europejski numer alarmowy, który łączy ze wszystkimi służbami ratunkowymi: Policją, Strażą Pożarną oraz pogotowiem ratunkowym. Podczas spotkania podkreślono, że należy go używać tylko w realnych sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia.
Dzieci dowiedziały się, że dzwonienie na numer alarmowy „dla zabawy” może mieć poważne konsekwencje – nie tylko prawne, ale przede wszystkim moralne, ponieważ może to utrudnić pomoc osobie naprawdę potrzebującej. Przedszkolaki uczyły się, jak przekazać niezbędne informacje dyspozytorowi, np. gdzie się znajdują, co się wydarzyło i czy są poszkodowani.
Po zakończeniu zajęć każde dziecko otrzymało edukacyjny upominek – młodsze dzieci pluszowego misia, a starsze kolorowanki pt. „Bezpieczne dzieci”. Ilustracje zawarte w materiałach edukacyjnych przedstawiały scenki z życia codziennego i sytuacje potencjalnie niebezpieczne, np. spotkanie z obcym, zabawa przy ulicy czy kontakt z nieznanym psem. Dzięki temu dzieci mogły utrwalić wiedzę w sposób dostosowany do ich wieku i możliwości poznawczych.
Badania pokazują, że dzieci, które od najmłodszych lat są uczone zasad bezpieczeństwa, w dorosłym życiu wykazują większą odpowiedzialność i lepiej radzą sobie w sytuacjach kryzysowych. Kształtowanie takich postaw powinno być wspólnym celem rodziców, nauczycieli oraz instytucji publicznych.
Spotkanie na Ursynowie to przykład skutecznej współpracy lokalnych instytucji, które rozumieją, że bezpieczeństwo to nie tylko interwencje, ale przede wszystkim profilaktyka. Im wcześniej dzieci poznają odpowiednie zachowania, tym większe szanse, że zastosują je w praktyce.
Zajęcia w Przedszkolu nr 267 na Ursynowie to doskonały przykład tego, jak w atrakcyjny sposób można przekazać dzieciom ważną wiedzę. Dzięki zaangażowaniu Straży Miejskiej i Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa najmłodsi mieszkańcy Ursynowa poznali tajniki służby strażnika miejskiego, dowiedzieli się, jak reagować w sytuacjach zagrożenia i co najważniejsze – nauczyli się odpowiedzialnie korzystać z numeru alarmowego 112.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie