Reklama

System bezpieczeństwa w tunelu POW pod Ursynowem

GDDKiA poinformowała o tym, jaki będzie system bezpieczeństwa w tunelu POW pod Ursynowem. Szczegóły w poniższym tekście.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wczoraj (9 czerwca 2021 roku) poinformowała o tym, jak będzie wyglądał system bezpieczeństwa w tunelu POW pod Ursynowem. W podziemnym obiekcie nie będzie można łączyć się przez telefon. Inwestor zapewniał, że w żaden sposób nie wpłynie to na bezpieczeństwo użytkowników obiektu. System będzie zintegrowany z Centrum Zarządzania Tunelem. Centrum będzie działało siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. 

Szczegóły systemu - warto je znać

Do centrum trafią informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach. Pracownicy będą kontrolować sytuację w tunelu. W szybkiej identyfikacji potencjalnych zagrożeń i właściwej reakcji wspierać ich będą nowoczesne systemy sterowania, zarządzania bezpieczeństwem i ruchem.

Monitoring będzie prowadzony za pośrednictwem zaawansowanych i rozbudowanych systemów bezpieczeństwa. W ich skład wejdą liniowe czujniki pożarowe zlokalizowane pod każdym pasem ruchu oraz liczący 130 kamer monitoring wizyjny. Został on wyposażony w funkcję identyfikacji zdarzeń, np. jazdy pod prąd, jak również w funkcję kontrolującą liczbę pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z tunelu.

Na całej długości tunelu (mniej więcej co 125 m) w ścianach zewnętrznych wybudowano nisze z punktami alarmowymi (po 19 nisz w każdej nawie). Każda z nisz wyposażona będzie w telefon alarmowy, dwie gaśnice i koc gaśniczy. Dodatkowo posiadać będzie syrenę alarmową, która będzie pełniła funkcję dźwiękowego systemu ostrzegania.

Dyrektywa tunelowa Unii Europejskiej zawiera opis wymagań bezpieczeństwa, jakie spełnić muszą tunele wchodzące w skład transeuropejskiej sieci drogowej. Zgodnie z tymi zapisami tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne oraz ewakuacyjne.

W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w sieć punktów alarmowych oraz system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.

Wzdłuż ścian tunelu zbudowane są chodniki, które w razie potrzeby będą pełniły funkcję ciągów ewakuacyjnych. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.

Brak zgody, brak akceptacji 

GDDKiA zaznacza, że po otrzymaniu w marcu 2020 r. koncepcji założeń związanych ze wzmocnieniem sygnału GSM w tunelu, podjęto rozmowy z przedstawicielami operatorów komercyjnych sieci telekomunikacyjnych.  Tak więc dopiero na początku 2020 r., po przedstawieniu przez operatorów dokumentacji technicznej, rozmowy te nabrały charakteru merytorycznego.

Pierwsze rozmowy operatorów z GDDKiA miały miejsce pod koniec 2016 r., ale to dopiero w marcu 2020 r. otrzymano koncepcję założeń, związanych ze wzmocnieniem sygnału GSM w tunelu, co pozwoliło podjąć dalszą dyskusję. GDDKiA wskazała wnioskodawcom warunki, które powinni spełnić w celu zawarcia porozumienia niezbędnego do komercyjnej rozbudowy sieci GSM, jednakże do dziś nie zostały one zaakceptowane. Ponadto ze strony operatorów sieci telekomunikacyjnych pojawiły się dodatkowe wymagania dotyczące usytuowania anten na wyrzutniach spalin - co nie jest możliwe ze względów projektowych.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iursynow.pl




Reklama
Wróć do