Reklama

Metro warszawskie - informacja dla osób niepełnosprawnych

Z drugiej linii metra bez trudności będą mogły korzystać osoby z niepełnosprawnościami. Na nowych stacjach przygotowano ułatwienia jakich nie ma w innych obiektach użyteczności publicznej.

Staraniem Metra Warszawskiego minister infrastruktury wydał w 2011 r. rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie, w którym opisano oznakowanie i sposób dostosowania metra do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Druga linia podziemnej kolei została przygotowana tak, aby swobodnie mogła z niej korzystać jak największa grupa pasażerów. Pociągi Inspiro są dostępne dla wszystkich pasażerów, także tych poruszających się na wózkach inwalidzkich czy niewidomych i niedowidzących. Każdy pociąg ma wysuwaną rampę, która niweluje odstęp między peronem a pociągiem. Komunikaty głosowe informują po której stronie na stacji będzie peron. Do każdej stacji można zjechać windą, są oczywiście ruchome schody. Schody na początkowych i końcowych stopniach mają jaskrawożółty pas ostrzegawczy; przed schodami ruchomymi i stałymi w posadzce mozaika z płyt kamiennych sygnalizuje zbliżanie się do nich. Nowością jest oznakowanie alfabetem Braille'a poręczy przy schodach – osoba posługująca się nim może zorientować się w którym miejscu jest i w którym kierunku prowadzą schody. Poręcze są zaokrąglone a ich końce sięgają poza krawędź schodów, tak aby osoby korzystające z nich miały jasną informację, kiedy kończą się schody i zaczyna równa powierzchnia. Informacje w języku Braille'a są także na przy windach oraz na planach stacji metra. Bramki wejściowe i szklane pionowe powierzchnie oznaczone zostały jaskrawo żółtymi pasami.

Dużą uwagę poświęcono na przygotowanie wyposażenia ułatwiającego osobom niewidomym i niedowidzącym orientację na peronie. Podświetlane oznaczenia w podłodze peronu prowadzą od schodów do miejsc, gdzie podjeżdżają pociągi. Wzdłuż krawędzi peronu umieszczono jaskrawy pas ostrzegawczy, w pewnej odległości od krawędzi są wypukłe „guzki” i kontrastowy pas ostrzegawczy. Nowością w metrze są podświetlane pasy wzdłuż strefy bezpieczeństwa i sygnalizacja dźwiękowa gdy ktoś przekroczy pas bezpieczeństwa. Tak jak na I linii metra komunikaty informują o wjeździe pociągu na stację.

 

 Dodatkowych informacji udziela:

 

Krzysztof Malawko

Rzecznik prasowy

Metro Warszawskie Sp. z o.o.

ul. Wilczy Dół 5

02-798 Warszawa

tel. 22 655-45-31, 604-498-340 

email: [email protected]

 

Fot. ztm.waw.pl

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iursynow.pl




Reklama
Wróć do