8°C słabe opady deszczu

Dziura komunikacyjna przy ul. Kazury

Komunikacja, Dziura komunikacyjna Kazury - zdjęcie, fotografia

Pożądany autobus

Komunikacja miejska jest wizytówką naszego miasta i pełni kluczową rolę w systemie transportowym. Autobusy, tramwaje, metro i pociągi SKM przewożą łącznie ponad miliard pasażerów rocznie.

W ciągu ostatniej dekady komunikacja miejska została gruntownie zmodernizowana - dokończono budowę I linii metra i centralnego odcinka II linii metra, wybudowano nowe trasy tramwajowe i unowocześniono tabor. Powstały parkingi przesiadkowe, węzły komunikacyjne, a na przystankach pojawiły się nowe, estetyczne wiaty. W tym samym czasie zlikwidowano jednak wiele potrzebnych połączeń autobusowych.

Miasto dąży do tego, by udział komunikacji miejskiej w obsłudze wszystkich przejazdów w Warszawie wzrósł do 65 proc. Dlatego też musi inwestować w rozwój sieci autobusowych i unikać sytuacji, w których na mapie istnieją „dziury” w postaci obszarów nieobsługiwanych przez żaden zbiorowy transport.

Aby dać impuls do zmiany przyzwyczajeń transportowych, konieczne są zmiany przebiegu linii i rozwój infrastruktury (dodatkowe przystanki). Ponadto trzeba uświadomić władzom, że komunikacja na Ursynowie nie może opierać się wyłącznie na metrze, istnieją bowiem osiedla położone na obrzeżach dzielnicy, z których i do których dojazd metrem jest na tyle niekomfortowy, że mieszkańcy nigdy dobrowolnie nie zmienią swoich przyzwyczajeń i z dnia na dzień nie zaczną jeździć autobusem. Musimy ich zachęcić inaczej niż darmowymi przejazdami (taki kierunek realizuje miasto w odniesieniu do przejazdów dzieci i młodzieży). Trzeba pamiętać, że miasto będzie wygodne wtedy, gdy będzie wygodne dla jednostek najsłabszych, mających problem z poruszaniem się lub dla których pokonanie pieszo odległości kilometra, a nawet 600 m, jest czasochłonnym przedsięwzięciem. Dla takich osób niezbędny jest np. transport zbiorowy, w tym autobusy.

Przykładem dziury komunikacyjnej jest osiedle położone przy ul. Kazury, oddalone około kilometr od najbliższej stacji metra Natolin, gdzie wiele lat temu zlikwidowano ostatni dzienny autobus jeżdżący ulicą Stryjeńskich na odcinku między ul. Filipiny Płaskowickiej a ul. Belgradzką. Teraz warto ten autobus przywrócić, zwłaszcza że z chwilą rozpoczęcia budowy tunelu Południowej Obwodnicy Warszawskiej zamknięty zostanie przejazd ul. Lanciego, którą obecnie jeździ dzienna linia autobusu 192.

Obecnie koło Kazury najbliższe przystanki znajdują się dopiero na skrzyżowaniach ul. Płaskowickiej i ul. Dereniowej lub ul. Pileckiego albo przy ul. Belgradzkiej. Jednak te położone przy Płaskowickiej, Pileckiego i Dereniowej już na wiosnę znajdować się będą po drugiej stronie wykopu tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy i dojście do nich może być utrudnione, a na pewno dalsze niż obecnie. Natomiast przystanki przy ul. Belgradzkiej podwożą tylko do metra Natolin lub na Kabaty. Nie ma alternatywy w postaci komunikacji zbiorowej dla osób potrzebujących pojechać w północną część Ursynowa albo w taki rejon, gdzie metro nie dojeżdża. Z tego powodu większość mieszkańców ul. Kazury wybiera obecnie podróż samochodem. Czas zapewnić im alternatywę w postaci autobusu.

Radny Piotr Wajszczuk z Inicjatywy Mieszkańców Ursynowa zaproponował, aby na czas budowy tunelu POW zmienić przebieg linii autobusu nr 192, przenosząc go z ul. Lanciego na ul. Stryjeńskich (zgodnie ze schematem), pozostałą część trasy autobusu nr 192 pozostawiając bez zmian. Proponowana nowa trasa autobusu oznaczona jest na rysunku zieloną ciągłą linią, dla porównania obecny odcinek autobusu 192 po ul. Lanciego oznaczony jest czerwoną przerywaną linią.

Jednocześnie radny zawnioskował o dodatkowy przystanek autobusowy na wysokości budynku Kazury 2E, przy szkole przy ul. Na Uboczu 9. Obecnie przystanki w tej okolicy oddalone są od siebie o 600 m, co utrudnia dostęp do nich osobom z problemami z poruszaniem się, a w okolicy oprócz szkoły znajdują się jeszcze dwa przedszkola, przychodnia zdrowia i kościół oraz sklepy przy ul. Kazury. ZTM powinien przychylić się do tej propozycji, bowiem wiodąca rola transportu zbiorowego w obsłudze codziennych podróży wymaga zapewnienia wysokiej konkurencyjności w stosunku do samochodów. A tę można osiągnąć, dostosowując go do potrzeb mieszkańców.

Hanna Wróbel – mieszkanka osiedla przy ul. Kazury, która zabiega o linię autobusową na tym odcinku ul. Stryjeńskich oraz dodatkowy przystanek.


Dziura komunikacyjna przy ul. Kazury komentarze opinie

  • gość 2017-04-01 00:13:39

    Witam. A co z mieszkańcami z ul. Lanciego? Ja dojeżdżam do pracy na ulicę Pileckiego, dojazd metrem nie jest korzystny. Czy są rozważane są jakieś rozwiązania

Dodajesz jako: Zaloguj się